mandag 24. juni 2013

Chili con lungemos

Og da var endelig dagen her! Fiesta i heimen!

Som mange sikkert vet så betyr "Chili con carne" chili
med kjøtt. Chili con lungemos betyr da altså... klarer du å gjette..... ja riktig, chili med lungemos! Kan det fungere?! Ja, gjett om det gjør!

Jeg fant en oppskrift på www.matprat.no som jeg endret litt på.

+ kanel, kikerter, salt, olje og stangselleri


Du trenger: 

Olje/smør til steking
400 lungemos
1 finhakket løk
2 finhakkede hvitløksfedd
1/2 finhakket rød chili
1 boks hermetiske tomater
1 boks chilibønner
2 røde paprika i biter
2 stenger stangselleri i biter
1 boks kikerter
1 ts chilipulver
1 ts malt spisskummen
1/2 ts kanel
1/2 ts salt
2-3 ts Maizenna

"Eksotisk frekkas" :-) 
Jeg laget hele retten direkte i smijernsgryte. Du kan eventuelt steke først og helle over i større kasserolle. 

Stek løk, hvitløk og chili. Ha i lungemos i skiver og rør til lungemosen har løst seg opp. Ha i tomatene og la det surre i 2-3 minutter. Ha deretter i chilibønnene, paprika, stangselleri, kikerter og krydderet. La det småkoke noen minutter. Til slutt sper du med maizenna (bland maizenna ut i litt kaldt vann før du har oppi gryta) til du får en litt tykkere konsistens. 


Jeg serverte med en salat og litt rømme. Om jeg ikke var på slanker`n så ville jeg helt klart også servert tortillachips til. NAM!

Vi var to sultne og store voksne som spiste. Allikevel ble det igjen mer enn nok til en restemiddag dagen etter. Hva jeg brukte restene til kommer som eget innlegg. Jeg kan avsløre at det ble skikkelig fiesta to dager på rad :-) 

Drikke: iskald munkholm


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar